Scandal digital în Europa
Comisia Europeană a anunțat vineri două decizii majore care marchează o nouă etapă în aplicarea Regulamentului privind serviciile digitale (DSA): amendarea platformei X (fostul Twitter) cu 120 de milioane de euro pentru încălcarea obligațiilor de transparență și acceptarea unui set de angajamente obligatorii din partea TikTok pentru îmbunătățirea transparenței publicitare. Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) salută cele două decizii, afirmând că ele reprezintă „pași importanți în consolidarea unui mediu online sigur, transparent și responsabil în Uniunea Europeană”.
„Comisia Europeană sancţionează platforma X cu o amendă în valoare de 120 milioane euro pentru încălcarea obligaţiilor de transparenţă prevăzute de Regulamentul privind serviciile digitale (DSA) şi acceptă angajamentele obligatorii asumate de platforma TikTok pentru a asigura respectarea cerinţelor de transparenţă în materie de publicitate. Cele două decizii emise astăzi de Comisia Europeană reprezintă paşi importanţi în consolidarea unui mediu online sigur, transparent şi responsabil în Uniunea Europeană”, se arată într-un comunicat de presă al instituţiei, transmis vineri AGERPRES.
X, amendată pentru încălcări grave ale DSA
Procedura de verificare a platformei X a fost deschisă în decembrie 2023 şi a vizat posibile încălcări privind moderarea conţinutului, combaterea informaţiilor ilegale, transparenţa în materie de publicitate, utilizarea designului înşelător şi accesul la date pentru cercetare.
Încălcările constatate de către CE includ: utilizarea înşelătoare a marcajului „blue checkmark”, contrar prevederilor art. 25 alin. (1) din Regulamentul DSA privind interzicerea designului înşelător, lipsa de transparenţă şi accesibilitate a registrului de publicitate, cu încălcarea art. 39 din Regulamentul DSA, precum şi nerespectarea obligaţiilor privind accesul la date publice pentru cercetători, prevăzute la art. 40 alin. (12) din Regulamentul DSA.
Ca atare, forul european impune prin decizie platformei X să transmită, în termen de 60 de zile lucrătoare, măsuri clare pentru încetarea utilizării înşelătoare a „blue checkmark”, iar în 90 de zile lucrătoare, să trimită un plan de acţiune privind conformarea registrului de publicitate şi asigurarea accesului la date pentru cercetători.
Ulterior, planul de acţiune elaborat de platforma X va fi supus analizei Comitetului European pentru Servicii Digitale (Digital Services Board), din care şi ANCOM face parte, în calitate de coordonator al serviciilor digitale (DSC).
TikTok scapă de sancțiuni, dar intră sub angajamente stricte
De asemenea, Comisia a acceptat setul de angajamente obligatorii propus de TikTok, acestea răspunzând tuturor preocupărilor formulate în investigaţia iniţială şi în constatările preliminare din mai 2025.
Astfel, principalele angajamente includ: transparenţa completă a conţinutului publicitar – includerea în registrul de publicitate a conţinutului integral al reclamelor, exact cum apar în fluxul utilizatorilor, şi furnizarea linkurilor şi URL-urilor asociate reclamelor; actualizarea accelerată a registrului – publicarea informaţiilor despre reclame în maxim 24 de ore; transparenţa criteriilor de targetare şi a datelor agregate despre audienţă; îmbunătăţirea funcţiei de căutare a registrului de publicitate.
TikTok are un termen cuprins între două şi 12 luni pentru implementarea angajamentelor asumate, în funcţie de complexitatea măsurilor presupuse de fiecare angajament, Comisia Europeană monitorizând îndeaproape conformarea platformei.