Autostrada Sibiu–Pitești, Valea Oltului: activitate intensă în declarații, liniște pe teren

Imagini recente din Lotul 2 Boița–Cornetu, de pe Valea Oltului, al Autostrăzii Sibiu–Pitești, surprinse la începutul lunii august 2025, aduc în prim-plan o realitate surprinzătoare.
La doar o zi după ce secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Scrioșteanu, se lăuda pe rețelele sociale (VEZI VIDEO 1) cu începerea lucrărilor la primul tunel și cu avansul în execuția viaductelor, realitatea de pe teren părea să spună o altă poveste.
Cu câteva zile înainte, și directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, transmitea mesaje de încredere privind mobilizarea constructorului. În declarațiile sale, acesta preciza că asocierea Mapa–Cengiz a adus pe șantier 138 de muncitori și 59 de utilaje pentru construirea Viaductului Boița (650 m), aflat înainte de primul tunel al secțiunii 2. Potrivit lui Pistol, stadiul fizic al viaductului ajunsese la 41,41%, iar progresul pe întreaga secțiune 2 era de 5%. În presă, aceste declarații au fost interpretate drept o mobilizare masivă a constructorului, unii titrând chiar că „turcii au dat năvală pe șantier”. Pistol a adăugat și că se așteaptă ca lucrarea să fie finalizată înainte de termen.
Doar că imaginile de pe teren spun altceva (VEZI VIDEO 2). Această discrepanță între declarații și realitate ridică semne serioase de întrebare despre viitorul unuia dintre cele mai așteptate proiecte de infrastructură din România.
Sute de muncitori și utilaje: în imagini doar liniște. Între mobilizarea declarată și realitatea de pe teren
Șantierul, surprins pe 1 august în imagini video neoficiale postate pe YouTube de Ioan Adrian Gică — un pasionat care a creat un canal special dedicat informării exacte și actualizate despre proiectele de infrastructură din România — afișa o liniște aproape suspectă în zorii zilei.
Activitatea de la primele ore reflecta un ritm lent de lucru în zona Boița – Sibiu, unde constructorul turc Mapa–Cengiz continua, cu o mobilizare lejeră, instalarea macaralelor turn pentru Viaductul Boița și efectuarea forajelor și excavațiilor pentru alte trei viaducte. Mai departe, spre Defileul Oltului, lucrările păreau să stagneze complet.
Privind însă aceste imagini, se naște firesc întrebarea: unde sunt cei peste 130 de muncitori și cele aproximativ 60 de utilaje despre care directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, susținea că lucrează la Viaductul Boița.

Viaductul Boița înainte de Defileul Oltului al Autostrăzii Sibiu-Pitești Foto Captură video YouTube
Și comentariile internauților au fost împărțite: unii și-au exprimat încrederea, amintind de proiecte montane similare de succes realizate de același constructor în regiuni precum Bosnia, în timp ce alții au criticat ritmul lent — „aproape 1 km într-un an și jumătate” — anticipând chiar rezilierea contractului.
Lucrările avansează, susțin oficialii. Prima lucrare în care vor fi folosite patru linii de săpare
Cu doar o zi înainte ca imaginile liniștite de pe șantier să devină virale, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Scrioșteanu, posta pe contul său de socializare o filmare însoțită de un mesaj optimist despre progresul lucrărilor.
„S-a dat startul lucrărilor la primul tunel din această secțiune. Am venit special pe șantier să văd mobilizarea constructorului turc”, declara oficialul, adăugând că autorizația de construire fusese emisă cu doar două săptămâni înainte și că au început și excavațiile și pregătirea platformelor pentru cele patru viaducte autorizate între km 14+150 și km 17+670, pe direcția Sibiu – Vâlcea.
Potrivit lui Scrioșteanu, lucrările la Tunelul Robești, de aproximativ 900 de metri, din Câineni – Vâlcea, au fost demarate simultan la ambele capete. „Aici avem un utilaj care consolidează versantul”, explica secretarul de stat, referindu-se la necesitatea decopertării și consolidării zonei, din cauza poziționării mai joase a portalului sudic.
El a subliniat că, fiind primul tunel de pe Lotul 2 Boița Cornetu, atenția trebuie să fie maximă, menționând și cum va fi executată această lucrare: „Utilajele pentru săparea tunelului cu metoda austriacă au sosit deja pe șantier. Vor fi patru linii de săpare deschise din ambele sensuri, iar utilajele sunt noi, moderne. Aceasta va fi prima lucrare în care vor fi folosite toate cele patru fronturi de lucru. Urmează să ajungă și alte utilaje, pentru că pe această secțiune sunt planificate șapte tuneluri”.
Astfel, conform declarațiilor oficiale, lucrările avansează pe Valea Oltului, pe partea dreaptă a DN7, în sensul de mers Sibiu – Râmnicu Vâlcea.
Ce nu arată imaginile oficiale
Imaginile difuzate de oficialul Ministerului Transporturilor s-au concentrat pe zona Robești, din județul Vâlcea — la jumătatea Lotului 2 Boița–Cornetu — unde, în timpul vizitei, se lucra la viitorul Tunel Robești.
Din declarațiile lui Scrioșteanu reiese, însă, că eforturile de lucru vizează întreaga secțiune, de la Robești până la Boița. Mai mult, chiar și directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, a menționat prezența unui număr semnificativ de muncitori și utilaje chiar în zona Viaductului Boița, subliniind intensitatea activității în acea parte a șantierului.
În schimb, imaginile independente surprinse de Ioan Adrian Gică, publicate pe canalul său de YouTube dedicat infrastructurii, s-au axat pe capătul nordic al tronsonului, zona Boița (Sibiu), unde se construiește primul viaduct al Lotului 2 pentru legătura cu Lotul 1.
Doar că, aici, atmosfera la primele ore ale dimineții, părea mult mai relaxată, cu puțină activitate vizibilă — un contrast evident față de mobilizarea prezentată oficial în zona montană și departe de imaginea transmisă prin declarații.

Șantierul Viaductului Boița pe Lotul 2 Boița Cornetu al Autostrăzii Sibiu Pitești Captură video
Lotul 2 Boița–Cornetu: cel mai dificil tronson al Autostrăzii Sibiu–Pitești. Gata în 2028?
Contractul pentru Secțiunea 2 Boița–Cornetu prevede construirea a peste 31 de kilometri de autostradă, alături de 48 de poduri și viaducte, precum și șapte tuneluri cu lungimi cuprinse între 250 și 1.590 de metri. Un element important este și ecoductul din zona localității Lazaret (Sibiu), cu o lungime de 210 metri, care va traversa râul Olt, calea ferată și drumul național/european DN7/E81.
Acest tronson este considerat cel mai dificil al Autostrăzii A1 Sibiu–Pitești, din cauza terenului montan complicat din Carpații Meridionali, ce traversează Defileul Oltului, o zonă cu teren instabil ce necesită lucrări complexe de stabilizare a versanților, pe lângă tuneluri și viaducte. Impactul este amplificat de restricțiile impuse de proximitatea râului Olt, a căii ferate și a drumului DN7/E81, care trebuie protejate și integrate armonios în proiect.
De menționat că, deși Lotul 2 Boița Cornetu este un tronson extrem de dificil, cel mai costisitor segment al Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești este Lotul 3 Cornetu–Tigveni, cu o lungime de 37,4 km, care include cel mai lung tunel rutier din România, Tunelul Poiana, de 1,7 km. Contractul pentru acest lot depășește 5,3 miliarde lei (fără TVA), adică aproximativ 1 miliard de euro.
Prin comparație, valoarea execuției Lotului 2 Boița – Cornetu (Sibiu – Vâlcea) este de peste 4,2 miliarde de lei (fără TVA). Lucrările trebuie finalizate, conform contractului, în 2028. Tronsonul face parte din cel mai important proiect de infrastructură rutieră din România, înscris în Programul Investițional 2021–2030 pentru dezvoltarea infrastructurii de transport. Este primul tronson de autostradă care traversează Carpații, marcând o premieră în istoria infrastructurii din țară.