Concediile în afara țării, tot mai inaccesibile: peste jumătate dintre români nu-și permit o săptămână de vacanță

Concediile în afara țării, tot mai inaccesibile: peste jumătate dintre români nu-și permit o săptămână de vacanță

Peste 58% din românii cu vârsta de peste 16 ani nu și-au permis o săptămână de vacanță departe de casă în 2024, potrivit datelor publicate de Eurostat. România se situează astfel pe primul loc în Uniunea Europeană la acest capitol, fiind urmată de Grecia (46,0%) și Bulgaria (41,4%).

Aproape 59% dintre români nu-și permit o săptămână de vacanță Foto: Arhivă

Aproape 59% dintre români nu-și permit o săptămână de vacanță Foto: Arhivă

La nivelul Uniunii Europene, aproximativ 27% din populație nu și-a permis un concediu în afara țării.

Oficiul European de Statistică (Eurostat) transmite că această pondere a scăzut cu 1,5 puncte procentuale (pp) comparativ cu 2023, și este semnificativ mai scăzută, cu 10,6 pp, decât cu un deceniu în urmă, în 2014.

Clasamentul țărilor în care locuitorii nu-și permit o vacanță de o săptămână pe an Foto: Eurostat

Clasamentul țărilor în care locuitorii nu-și permit o vacanță de o săptămână pe an Foto: Eurostat

La polul opus, doar 8,9% dintre persoanele care locuiesc în Luxemburg, 11,6% în Suedia și 13% în Țările de Jos nu și-au permis să petreacă o săptămână de vacanță pe an departe de casă.

Românii aleg economiile în locul relaxării

Creșterea prețurilor din ultimii doi ani i-au împins pe români către bugete de austeritate când vine vorba de achiziții sau cumpărături mai importante. Un studiu recent evidențiază că vacanța a devenit prea scumpă pentru foarte mulți români.

După vacanță, cele mai importante achiziții pe care le au în vedere românii în 2025 sunt materiale pentru renovări interioare (28%), haine și încălțăminte (28,3%) și electrocasnice (24,3%). Totodată, doar 28% spun că vor face achizițiile atunci când au nevoie de produsele sau serviciile respective, indiferent de preț.

Scumpirile din ultimul an au schimbat și comportamentul de consum al românilor. În 2025, observăm un profil de consumator mai prudent, care evită cheltuielile majore și este dispus să facă achiziții mai importante doar în condițiile unor reduceri semnificative. Într-un climat marcat de incertitudine economică și presiuni financiare, românii preferă să amâne achizițiile importante și să se concentreze pe nevoi imediate sau pe gestionarea mai strictă a bugetului personal. Cumpărătorul impulsiv e înlocuit, tot mai vizibil, de un profil rațional, cu apetit redus pentru risc și cu așteptări ridicate legate de valoarea oferită pentru fiecare leu cheltuit”, spune Ionuț Sabadac, VP Merchant Solutions, la tbi bank.

About The Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *