Dezbatere: „Cât vă costă meditațiile lunare din învățământul «gratuit»?”

În timp ce ministrul Educației le cere părinților să nu mai „exagereze” cu meditațiile, părinții spun că fără sprijin copiilor le este greu să țină pasul cu clasa.

Elevii au nevoie de ajutor suplimentar, motivează părinții FOTO: arhiva
Ministrul Educației, Daniel David, a vorbit recent despre „mecanismul meditațiilor”, cerându-le părinților să nu mai încurajeze acest adevărat fenomen. „Nu mai exagerați cu acest mecanism, că pur și simplu Ministerul nu impune aşa ceva, nu favorizează aşa ceva, dimpotrivă”, a spus Daniel David. Meditaţiile trebuie să reprezinte o excepţie, a spus ministrul, și de asemenea trebuie bine controlate, atât sub aspect etic, cât și sub aspectul fiscalizării.
Pe grupul de Facebook „Părinții elevilor din România” părinții au fost invitați să spună cât cheltuiesc în fiecare lună pentru meditații, iar cei mai mulți dintre ei au dezvăluit atât suma, cât și motivele pentru care au ajuns în această situație.
Cât despre vârsta copiilor de la care unii părinți aleg, sau sunt nevoiți, după cum explică alții, să caute sprijin specializat situațiile variază.
„Dragi părinți, cât vă costă meditațiile lunare din învățământul «gratuit»? Vă rog să specificați și numărul de copii, mulțumesc!”, a fost solicitarea inițiatorului sondajului. Iar de aici au pornit sutele de răspunsuri.
„În jur de 4.000 RON pentru trei copii, la câte trei materii fiecare (engleză, franceză și matematică)”, a dezvăluit un părinte.
„Mate și engleza – 100 lei fiecare/săptămână. Urmează și româna de la anul. Deci, de la anul, voi da 300 lei săptămânal pe meditații”, a postat un alt părinte.
„Clasa a șaptea, română o dată pe săptămână, mate de două ori; câte 120 de lei/ședință”, a venit un alt exemplu.
„Elevii mai mari pot fi mentori pentru cei mici. La noi în școală există un astfel de program pilot”
Alți părinți pledează pentru o mai mare implicare în educația copiilor și spun că reușesc să țină pasul și să-i ajute chiar ei pe copii cu temele și cu noțiunile pe care nu le-au înțeles la școală.
„Clasa a VI-a, momentan lucrez cu copilul și îi reiau ce se predă la clasă, mai ales la matematică. Și la restul materiilor ajut, dacă este nevoie (română, engleză, franceză, fizică, bio, TIC, etc)”, a menționat un alt părinte.
„Elevii mai mari pot fi mentori pentru cei mici. Întotdeauna vor exista copii cu lacune oricât se implică profesorul la clasă. La noi în școală există un astfel de program pilot de anul acesta. Satisfacția e de ambele părți: elevii recuperează materia și sunt mai încrezători în ei înșiși, iar elevii-mentori sunt entuziasmați să vadă evoluția celor mici și se simt utili. Orele se desfășoară săptămânal în școală la materii variate: matematică, engleză, spaniolă, fizică, baschet. Sper să ia amploare programul pe viitor”, a venit un alt părinte cu o sugestie, menționând propria experiență.
„Zero lei! O să ziceți: nu-ți iubești și nu-ți susții copiii?”
Un alt părinte a dezvăluit că a ales să nu plătească meditații, pentru că a reușit să construiască o bună relație, bazată pe respect, cu profesorii de la clasă, iar acest lucru a ajutat mult.
„Zero lei! O să ziceți: nu-ți iubești și nu-ți susții copiii?
Îi susțin suficient! În clasa a 5-a fiică-mea a dat de o profesoară care fugărea lecțiile și nu ajuta copiii! După discuții cu directorul și dirigintele, pare că doamna și-a corectat comportamentul deși defectele menționate erau de o viață și e la doi ani de pensionare. În relația cu profesorii, oferim respect și ne implicăm constant când e nevoie.
Consider că cea mai importantă educație o dăm noi acasă! Dacă învață, fetița are bursă și va munci toată viața ușor! Știe bine asta.
Fiu-meu de clasa a 3-a se descurcă bine spre foarte bine dar recent mi-a zis că nu vrea să meargă la școală: – perfect! I-am zis, azi oricum am mult de lucru în gospodărie, am nevoie de ajutor! S-a decis instant că vrea la școală!
Punând constant cârje și propte copiilor, nu îi ajutăm, deși recunosc că dacă va fi nevoie, probabil voi plăti și eu meditații pentru un copil care vrea să învețe! Deocamdată, cu vorbă bună, avem și rezultate. Implicarea e cheia, zic eu!”, a explicat părintele.
Un alt părinte a dezvăluit că plătește pentru copilul său, elev în clasa a VII-a, o ședință pe săptămână la lima română și câte două la matematică, a câte 120 lei/ședință. Un alt părinte scrie că pentru copilul său, elev în clasa a VIII-a, plătește 200 lei/ședință la limba română (o dată pe săptămână, individual), 170 lei/ședință la matematică (două ședință pe săptămână, individual) și câte 60 lei/ședință la franceză și engleză (tot individual), cheltuielile lunare ajungând la aproape 2.000 lei.
Părintele unui copil de clasa a V-a a scris că plătește patru ședințe de germană pe lună (în total 400 lei, ședința având 2 ore) și 350 lei/lună la informatică (tot câte o ședință pe săptămână, ședință de o oră și jumătate).
„Minimum 720 lei, un copil clasa a VII-a. Anul trecut, când cel mare era în clasa a VIII-a, am ajuns la 960 lei/lună. În plus mai avem un abonament pe o platformă online, 50 lei”, este un alt comentariu.
De ce plătesc părinții meditații
O parte dintre părinți au explicat și de ce ar fi de acord să susțină (cei care nu o fac deja) astfel de cheltuieli.
„Nu înțelege rezolvarea problemelor, în rest, la adunări, scăderi, înmulțiri, împărțiri nu avem stres. Dar când e vorba de probleme zice că nu a înțeles. Sunt multe pe care nici eu nu le înțeleg, având atâtea treburi când mă pun la masă cu ea capul meu nu e acolo. Nu face meditații dar mă gândesc pe viitor că ar ajuta-o”, a scris părintele unui elev de clasa a IV-a.
„Am o fetița de 8 ani, toate activitățile extrașcolare mă duc la 2.700 de lei lunar. Limbi străine, dans, citire rapidă și matematică. Fără să pun terapia comportamentală, fiind acum suspectă de ADHD pentru că nu se poate concentra deloc, fără să pun vizitele la psihiatru și psiholog care au descoperit că are disgrafie la final de clasa I. Două școli, două învățătoare incapabile să facă o recomandare în acest sens”, și-a expus experiența un alt părinte. Părintele a explicat, răspunzând criticilor că programul ar putea fi prea încărcat pentru un copil de 8 ani, că tocmai cursurile extrașcolare au ajutat-o pe copilă să facă față la școală.
„Sistemul de învățământ din România arată, din nou, cât de jos este”
„Fiul meu face la mate și fizică cu tatăl lui o dată pe săptămână. Dacă trebuia să plătim, 800 pe lună. Asta în cazul în care meditația era de 100 lei. Un părinte care meditează copilul – română, mate, biologie – ajunge 1.500 lunar. Știu exemple. Sunt de acord că este necesar să îi ajutăm. Sincer, mai ales dacă nu îi place o materie și nu o înțelege din clasă, ce să faci? Că rămâne în urmă”, și-a motivat alegerea un alt părinte.
Alți părinți au recomandat diverse aplicații, pentru limbi străine, de exemplu, care au și variante gratuite, dar și variante mai complexe, pentru care se poate plăti abonament și pot fi folosite de mai mulți utilizatori în același timp.
„Este o mizerie să oferi meditații copilului contra cost. Sistemul de învățământ din România arată, din nou, cât de jos este. De aici apar și preferințele profesorilor, notele mai bune celor care iau meditații, etc. În Elveția există profesori care se ocupă doar de copiii care necesită ajutor, în timpul școlii, bineînțeles, gratuit. Ce face un părinte care nu își permite să plătească meditații? Ce face acel copil care poate are chiar nevoie de meditații și nu își permit părinții să îi ofere? Atâta timp cât părinții plătesc meditații, lucrurile nu se vor schimba și vor exista copii care au de suferit”, a scris un alt părinte.
Multe dintre sumele avansate drept cheltuieli lunare pentru susținerea suplimentară a copiilor depășesc, lunar, echivalentul salariului minim pe economie din țara noastră (care de la 1 ianuarie 2025 este 4.050 de lei brut, adică 2.574 lei), iar cu salariul minim sunt plătiți peste 1,8 milioane angajați. „Învățământul este gratuit, dar pentru copii, nu pentru părinții lor”, a conchis un părinte.