Premierul britanic participă la o întâlnire a liderilor UE pentru prima dată după Brexit. Ce se află pe agenda discuțiilor

Premierul britanic participă la o întâlnire a liderilor UE pentru prima dată după Brexit. Ce se află pe agenda discuțiilor

Premierul britanic Keir Starmer va participa la o reuniune a liderilor statelor membre UE, desfășurată la Bruxelles, fiind pentru prima dată când un șef al guvernului de la Londra face acest lucru după Brexit.

Keir Starmer va participa la o reuniune informală a liderilor UE la Bruxelles FOTO Arhivă

Keir Starmer va participa la o reuniune informală a liderilor UE la Bruxelles FOTO Arhivă

Starmer va purta discuții privind cooperarea în domeniul apărării și securității și se va întâlni, de asemenea, cu secretarul general al NATO, Mark Rutte, transmite BBC.

Această călătorie face parte din ceea ce el numește o „resetare” a relației dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană.

Guvernul a promis că Marea Britanie nu va adera din nou la piața unică a UE sau la uniunea vamală și nici nu va accepta libera circulație, însă miniștii își doresc o relație mai bună în domeniile apărării și securității.

Aceștia speră să rezolve aceste aspecte până în primăvară și să le finalizeze la un summit Marea Britanie-UE, care ar putea avea loc în aprilie sau mai.

Întâlnire a liderilor UE

Liderii celor 27 de state membre ale Uniunii Europene se întâlnesc în cadrul unei reuniuni informale, în contextul războiului în desfășurare din Ucraina și revenirii lui Donald Trump la Casa Albă.

UE recunoaște că trebuie să își asume o mai mare responsabilitate pentru propria apărare – o cerere-cheie și recurentă a președintelui Trump, care amenință blocul comunitar cu taxe vamale sau tarife.

„Președintele Trump a amenințat cu mai multe sancțiuni împotriva Rusiei, iar acest lucru este clar că l-a pus pe Putin pe jar. Știm că el este îngrijorat de starea economiei rusești. Sunt aici pentru a colabora cu partenerii noștri europeni pentru a menține presiunea, vizând veniturile din energie și companiile care aprovizionează fabricile sale de rachete, pentru a distruge mașina de război a lui Putin”, a declarat Keir Starmer.

Relații tensionate cu Washingtonul

Comentariile amenințătoare făcute de Trump privind comerțul cu Marea Britanie, unde a spus că Regatul Unit este „în afara liniei” în anumite privințe, dar că „lucrurile pot fi rezolvate”, ilustrează perfect dilema de care oficialii de la Whitehall sunt conștienți de la realegerea președintelui.

Dacă Marea Britanie se apropie de Bruxelles, acest lucru ar putea deranja Washingtonul; dacă insistă prea mult asupra relației cu SUA, UE s-ar putea simți neglijată. După vizita de luni la Bruxelles, prim-ministrul este așteptat în SUA în următoarele săptămâni, comentează BBC.

Legături mai strânse cu UE

Regatul Unit explorează, de asemenea, legături mai strânse cu UE în ceea ce privește combaterea criminalității grave și organizate și, esențial, comerțul.

Se discută despre posibilitatea de a permite un comerț mai liber cu produse alimentare și animale, precum și despre cooperarea în domeniul energiei, cu o posibilă integrare între schemele de comercializare a emisiilor din Marea Britanie și UE.

Mulți din UE susțin o schemă de mobilitate a tinerilor, care ar permite acestora să călătorească mult mai ușor între Marea Britanie și UE.

Însă o astfel de schemă ar putea părea, pentru unii, similară cu libera circulație, chiar dacă s-ar aplica doar unei părți restrânse a populației, ceea ce ar putea face dificilă vânzarea sa politică în Marea Britanie.

De asemenea, este probabil ca, având în vedere dimensiunile diferite ale UE și Marea Britanie, mai mulți tineri din UE să vină în Marea Britanie decât invers.

Miniștrii au respins ideea până acum.

Convenția Pan-Euro-Mediteraneeană

UE a sugerat, de asemenea, ca Marea Britanie să se alăture așa-numitei Convenții Pan-Euro-Mediteraneene.

Această convenție nu este chiar o uniune vamală, dar elimină taxele vamale pentru componentele produselor provenite din țările semnatare.

În mod notabil, Marea Britanie nu a exclus această posibilitate și nu consideră că ar încălca liniile sale roșii.

Unele sectoare, cum ar fi industria auto, cu lanțurile sale de aprovizionare „just in time”, ar putea saluta o astfel de măsură, dar alți producători ar putea fi expuși unei concurențe mai mari.

About The Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *