Simulare Evaluare Națională 2025. Subiectele la Limba română. Un profesor explică în ce capcană ar fi putut să cadă copiii: „Cu greu se va lua nota 10”

Simularea examenului de Evaluare Națională 2025 la Limba și literatura română a fost dificilă, iar elevii ar fi putut să cadă ușor în capcană, a comentat pentru „Adevărul” profesoara de Limbă română, Ruxandra Achim.

Examenul de simulare a Evaluării Naționale durează două ore. Arhivă
Simularea examenului de Evaluare Națională la Limba și literatura română a început la ora 9.00, iar elevii au avut la dispoziție două ore pentru a rezolva subectele. Subiecte care nu au fost deloc ușoare, a precizat Ruxandra Achim, profesoara de Limba și literatura română în cadrul Colegiului Național „I.L. Caragiale” din București.
Elevii de clasa a VIII-a au primit două texte la prima vedere. Primul text este poezia „Trezire” de Lucian Blaga, iar al doilea este din articolul jurnalistei Cristina Ștefan „Rezistența prin apicultură”, publicat în Dilema veche în anul 2017. Pe baza acestor două texte, elevii au avut de răspuns mai multor cerințe, primele fiind itemi de tip grilă.









Profesor de Limba română: „Subiectele au fost dificile”
„Nu sunt chiar cele mai accesibile variante de subiecte”, a comentat pentru ”Adevărul” profesoara Ruxandra Achim. „Respectă modelul și structura, dar sunt, totuși, cam dificile. Textul poetic îi va pune pe copii în dificultate, inclusiv pe partea de alegere a variantelor corecte la întrebările cu itemi obiectivi. Nu mi s-a părut deloc ușor. Elevii, pentru o notă mare, trebuie să demonstreze că stăpânesc foarte bine anumite nuanțe. La poezie, de exemplu, ar fi trebuit să-și dea seama că utilizează un limbaj figurat metaforic. De exemplu, dacă elevul este obișnuit să observe semnificațiile textului poetic, el a putut să vadă că zmeul din text este, de fapt, metaforic. Dar cineva care are mai puțină experiență ar putea să greșească. Mă refer la punctul cinci, întrebarea a treia”. Întrebările au necesitat „o chibzuință matură”.
Poezia lui Blaga, profund metaforică și dificilă pentru elevii de-a VIII-a
Lucian Blaga nu e accesibil nici pentru elevii mai mari. Este o poezie dificilă, ne-a mai spus dascălul. „Este profund metaforică, iar copiii trebuie să-și exercite capacitatea de înțelegere. Textul literar are, însă, mai multe niveluri de înțelegere. Se poate merge pe o înțelegere de suprafață, și atunci textul dezvăluie o parte din semnificații, dar se poate merge și pe o înțelegere în profunzimea lucrurilor. Adică, pot să merg pe această înțelegere profundă și să descoper că textul mai transmite și altceva. Părerea mea este că abordarea putea fi făcută pe oricare dintre aceste niveluri. Adică, nu vor fi penalizați dacă nu vor ajunge la filozofia lui Blaga. Este vorba despre o analiză pe un nivel de înțelegere de clasa VIII-a”.
Profesoara consideră, însă, că elevii au avut, tutuși, noroc. „Ei au studiat Blaga prin decembrie-ianuarie. Deci, au acest autor proaspăt în minte. Copiii sunt familiarizați, într-o oarecare măsură, cu poezia lui Blaga, nu e chiar inedită prezența sa. Acest lucru s-ar putea să le fie multora de ajutor. Însă, faptul că le-a picat Blaga, este doar o coincidență. Textul este la prima vedere”, mai spune profesoara.
Textul non-literar, un articol de presă care cere atenție și deducții logice
Și textul non-literar a fost conceput conform modelului, însă elevii nu au avut nici aici cerinte ușoare. „Ar fi trebuit să fie atenți, să vadă despre ce e vorba. Pentru că mai sunt niște întrebări la care răspunsul nu e suprapus cu o secvență din text. Adică trebuie să facă și acolo o deducție”. Profesoara dă ca exemplu întrebarea numărul cinci de la punctul cinci. „În text se spune că românii mănâncă de patru ori mai puțină mieră decât italienii sau francezii. Nu e dificil, dar trebuie să fii atent. Trebuie să operezi cum se cuvine cu informația”.
Față de simularea care a avut loc anul trecut, în acest an copiii au primit subiecte mai grele, consideră profesoara. „Elevii receptează mult mai bine ideea de text narativ cu rezumat decât text liric cu mesaj”.
În concluzie, subiectele la simulare Evaluare Națională 2025 au fost mai dificile față de anii trecuți, iar Blaga îi va pune pe copii în încurcătură. „Dacă ne referim la cele mai ușoare cerințe, teoretic ar trebui ca la subiectul unu elevii se poată să bifeze niște lucruri mai ușoare, pentru că era vorba de înțelegerea textului. Cât despre subiectul doi, cea mai ușoară cerință a fost compunerea”, a mai declarat profesoara Ruxandra Achim.
Citește mai multe despre:
elevi