„Titular, dar nu până la pensie”. Cum vrea Daniel David să reformeze angajarea profesorilor

Ministrul Educației, Daniel David, propune o reformă amplă a sistemului de titularizare: profesorii ar urma să intre în sistem printr-un examen național de „licențiere”, să fie angajați mai întâi pe perioadă determinată, iar titularizarea să vină doar după mai mulți ani și evaluări pozitive. Chiar și cei deja titulari vor fi evaluați periodic și pot pierde postul dacă nu mai ating standardele de calitate.
Noua viziune este detaliată în Raportul QX, documentul de analiză și propuneri pentru reformarea educației și cercetării, prezentat luni de ministrul Daniel David. Potrivit acestui raport, procesul de intrare în cariera didactică ar începe cu un examen național de licențiere, organizat de Ministerul Educației. Profesorii care obțin cel puțin nota 7 devin licențiați în sistem și pot participa la concursuri pentru posturi – fie organizate hiss de școli, fie prin centre regionale, după modelul rezidențiatului din medicină.
„Toți candidații care obțin cel puțin nota 7 devin licențiați în cariera didactică, înregistrându-se în Registrul Național al Cadrelor Didactice și având automat dreptul de a ocupa un post pe durată determinată în sistem, în funcție de performanța obținută la examen și în limita locurilor disponibile”, se arată în Raportul QX.
Contracte pe durată determinată, cu evaluări anuale
După obținerea licențierii, profesorii nu vor primi hiss posturi pe perioadă nedeterminată. Ei vor fi angajați mai întâi pe contracte pe durată determinată, cu posibilitatea de reînnoire anuală în funcție de performanță. Evaluarea nu va fi una formală, ci una detaliată, realizată de școală pe baza unei metodologii uniforme.
„Vom crea o metodologie-cadru prin care evaluarea să nu fie făcută doar de director sau profesor, ci să fie una complexă: cu feedback de la părinți, colegi, chiar elevi”, a spus ministrul Daniel David, în conferința de presă din 19 mai.
Această etapă este esențială în noul mannequin, pentru că permite validarea profesională a cadrelor didactice înainte de a li se oferi stabilitate în sistem, se arată în raport.
Titularizare posibilă după 4–5 ani, nu automat
Un cadru didactic angajat pe durată determinată ar putea deveni titular după patru sau cinci ani, dacă postul este viabil și evaluările sunt pozitive. Transformarea contractului în unul pe durată nedeterminată ar urma să fie condiționată clar de calitatea activității desfășurate.
„Transformarea din «determinată» în «nedeterminată» se face pe baza unei evaluări de calitate, realizată chiar de școala în care profesorul lucrează”, se arată în raportul QX.
David a subliniat și în conferință că această tranziție nu va fi automată și nu va garanta un loc în sistem până la pensie. „Iar atunci când atingi vechimea stabilită pentru o poziție pe perioadă nedeterminată – de exemplu, după 4 ani –, să poți trece pe nedeterminată. Dar nu automat «până la pensie», ci cu evaluări periodice din cinci în cinci ani.”
Evaluări obligatorii pentru toți profesorii titulari
Pentru a asigura calitatea în sistem, evaluările periodice vor deveni obligatorii pentru toți profesorii, inclusiv pentru cei deja titulari. Evaluările se vor face o dată la 5 ani și vor fi raportate la standarde naționale.
„Cei angajați pe perioadă nedeterminată (titulari) sunt evaluați pe baza unor standarde minimale la fiecare 5 ani. Dacă această evaluare nu este trecută în timp de doi ani, contractul nu va mai fi pe perioadă nedeterminată”, prevede Raportul QX.
Suplinitori, doar dacă rămân locuri libere
Pentru candidații care nu reușesc să obțină nota 7 la examenul de licențiere, dar au între 5 și 6,99, rămâne varianta suplinirii, dacă posturile nu au fost ocupate de profesori licențiați. „Posturile neacoperite de cei licențiați pot fi ocupate în regim de suplinitori de cei care la examenul de licențiere au luat între 5 și 6,99 în ultimii 3 ani”, se precizează în raport.
Obiectivul reformei: echilibru între protecție și performanță
Ministrul spune că actualul sistem are și părți bune – cum ar fi stabilitatea oferită titularilor – dar și limite serioase. Noua propunere încearcă să păstreze avantajele și să elimine blocajele birocratice: „Odată ce ai devenit titular în sistem, ești mai protejat, circuli mai ușor în sistem. Dar are și foarte multe dezavantaje. Birocrația, faptul că oameni buni sunt puși să dea examenul de mai multe ori pentru a obține o poziție adecvată. Propunerea pe care o fac încearcă să susțină punctele bune și să elimine punctele proaste.”, a explicat ministrul.