Trei poduri feroviare spectaculoase peste Mureș, deschise în 2025. Au fost construite de la zero în vestul României

În 2025, la șapte ani de la începerea construcției celor trei poduri feroviare noi peste râul Mureș, din comuna Brănișca, tronsonul de șase kilometri care le cuprinde ar putea fi dat în folosință. Constructorii lucrează la calea de rulare a ultimului pod nefinalizat.

Podul peste râul Mureș de la intrarea în Brănișca. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL
Lucrările la cele trei poduri peste râul Mureș de pe tronsonul de cale ferată Gurasada – Simeria (41 de kilometri), parte a magistralei feroviare Arad – Simeria au început în 2018.
Podurile (video) au lungimi de 370 metri, 420 metri și 470 metri și au fost construite la câteva sute de metri unul de celălalt, în comuna Brănișca (județul Hunedoara). Ele fac parte dintr-un traseu nou care se intersectează, la intrarea în localitate, cu vechea rută de cale ferată Alba Iulia – Simeria – Arad.
Odată cu finalizarea lucrărilor la poduri, traficul feroviar se va putea muta de pe vechea rută construită înainte de 1868 pe tronsonul de circa șase kilometri care le cuprinde între localitățile Brănișca și Vețel.
Termenul de finalizare estimat de constructori al întregului tronson Gurasada – Simeria este decembrie 2025, stadiul fizic al lucrărilor fiind de 84 la sută, arată un raport publicat de Căile Ferate Române.
Cel puțin șase kilometri din traseu, așteptați în 2025
Potrivit asociației Pro Infrastructură, care monitorizează investițiile mari în transporturi, termenele estimate de finalizare a tronsonului ar putea să nu fie respectate.
„Secțiunea 3 Gurasada – Simeria (FCC) nu are șanse de recepție în 2025 dar putem spera (?) la inaugurarea variantei Brănișca – Vețel (șase kilometri) cu trei poduri peste Mureș, blocată ani de zile de situl arheologic Micia și de o linie electrică de înaltă tensiune nemutată în vreo 6 ani”, arăta, recent, Asociația Pro Infrastructură.
În prezent, constructorii sunt mobilizați la podul de la intrarea în Brănișca dinspre Deva, unde sunt montate piatra, traversele și calea de rulare. La celelalte două poduri, aceste operațiuni au fost finalizate în anii trecuți.

Imaginea 1/15:
Podurile de peste Mures, Branisca Hunedoara, Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (35) JPG
Unul dintre capetele podului se intersectează cu vechiul pod feroviar peste Mureș, construit în urmă cu un secol și jumătate, odată cu realizarea magistralei Arad – Alba Iulia. Din 2022, calea de rulare a podului din secolul al XIX-lea a fost scoasă, astfel că trenurile nu mai pot circula pe el. Traficul feroviar se derulează pe al doilea fir al căii ferate, pe un pod paralel cu prima construcţie, ridicat în anii ´60.
Primul pod peste Mureş, aflat la intrare în Brănişca dinspre Deva, în imediata vecinătate a vechiului pod feroviar, va avea o lungime de 384 de metri. Al doilea pod se află în zona castelului Josika şi va avea o lungime de 435 de metri. Al treilea pod peste Mureş, aflat la ieşire din Brănişca spre Bretea Mureşană va avea o lungime totală de 486 de metri.
Contractul pentru modernizarea liniei Gurasada – Simeria a fost semnat la 30 august 2017, între statul român și Asocierea FCC – Astaldi – Contratas y Ventas și vizează lucrări de modernizare a infrastructurii feroviare pe un sector de circa 41 de kilometri, reabilitarea stațiilor de cale ferată de pe traseu, cele mai importante fiind Simeria și Deva și construcția a trei poduri peste râul Mureș.
Noua magistrală Arad – Simeria, deschisă pe bucăți
Lucrările la tronsonul feroviar Gurasada – Simeria, o investiție de peste trei miliarde de lei, finanțată de statul român și Uniunea Europeană, au început în primele luni ale anului 2018.
Tronsonul feroviar de pe valea Mureşului (judeţul Hunedoara) face parte din noua magistrală de cale ferată din vestul ţării (141 de kilometri de cale ferată între KM 614 din judeţul Arad şi Simeria, împărţiţi în patru loturi) proiectată pentru ca trenurile de călători să poată circula pe ea cu viteza de până la 160 de kilometri pe oră, iar marfarele cu până la 120 de kilometri pe oră.

Imaginea 1/14:
Podurile de peste Mures, Branisca Hunedoara, Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (34) JPG
Pe cei 141 de kilometri ai Tronsonului Km 614 (Arad) – Simeria au fost ridicate nouă poduri feroviare peste râul Mureş. De asemenea se află în șantier trei tuneluri de cale ferată, iar clădirile staţiilor CFR vor fi modernizate. Viitoarea cale ferată, va cuprinde 60 de kilometri de traseu nou.

Imaginea 1/9:
Podurile peste râul Mureș, Brănișca Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (73) jpg
Lucrările au acumulat întârzieri pe toate cele patru tronsoane din vestul României, iar finalizarea lor este estimată în perioada 2025 – 2026. Aproximativ jumătate din traseul noii magistrale din vestul României ar putea fi dat în folosință în acest an, arată Asociația Pro Infrastructură, în timp ce estimările constructorilor sunt mai optimiste.
Ele vizează finalizarea lucrărilor pe trei tronsoane, cu o lungime totală de peste 100 de kilometri, până în decembrie 2025.