Cum se numește o mașină cu 0 km, vândută ca mașină second-hand? Tactica halucinantă folosită de chinezi, ca să manipuleze piața auto

Articol de Cezar Titor – Publicat sambata, 28 iunie 2025, 00:56 / Actualizat sambata, 28 iunie 2025 05:06
În ultimii ani, producătorii auto chinezi au anunțat vânzări spectaculoase ale mărcilor locale, prezentând aceste cifre drept dovada clară a succesului industriei auto naționale. Totuși, o investigație realizată de Reuters scoate la iveală fața nevăzută a acestor statistici: un sistem bine pus la punct prin care creșterile raportate sunt, în realitate, umflate synthetic, mascând adevărul din spatele unei piețe aflate sub presiunea supraproducției și a concurenței acerbe.
Industria auto chineză a găsit o modalitate ingenioasă, dar controversată, de a-și menține ritmul de creștere:
Deși aceste mașini nu au parcurs niciun kilometru, ele apar în statistici ca vehicule uzate vândute, ceea ce le permite producătorilor să raporteze vânzări mai mari și să scape de stocurile greu vandabile pe notion intern.
Acest fenomen, susținut tacit de autoritățile locale din motive various, reflectă presiunile tot mai mari dintr-o industrie aflată într-un echilibru fragil între producție și cerere.
„Este rezultatul unui război al prețurilor care durează de aproape patru ani”
„Este rezultatul unui război al prețurilor care durează de aproape patru ani și care a făcut companiile disperate să înregistreze orice fel de vânzări” a declarat Tu Le, fondatorul Sino Auto Insights, o firmă de consultanță cu sediul în Michigan.
Practica a atras atenția la nivel național abia după ce directorul producătorului auto chinez Unparalleled Wall Motor a criticat, în luna mai, vânzările de mașini cu zero kilometri în interiorul Chinei.
Pe 10 iunie, ziarul Folks’s Day-to-day a condamnat și el vânzările interne de astfel de vehicule, considerându-le responsabile pentru scăderea prețurilor într-o piață deja sufocată de un război al prețurilor.
Publicația, care reflectă adesea poziția liderilor Partidului Comunist Chinez, a cerut
De ce recurg producătorii auto chinezi la aceste practici?
-
În multe dintre țările în care China exportă, o mașină SH este mai ușor de importat decât una nouă (taxe mai mici).
-
Prin înregistrarea mașinilor ca fiind „vândute”, producătorii pot raporta creșteri spectaculoase, care cresc de la sine imaginea și atractivitatea în fața unor potențiali investitori.
-
China function mai mult decât poate consuma piața internă, deci o face pentru a scăpa de supraproducție. Stocurile de autoturisme care sunt foarte greu de vândut sunt exportate drept SH, fapt ce menține producția fabricilor activă.
-
Creștere artificială a PIB-ului native, guvernele locale, care susțin tacit practicile respective, fiind supuse presiunilor de a livra creștere economică.
-
Statul chinez nu a reglementat sau interzis această practică!
690.000 de autoturismea exportat China în luna mai a anului 2025, înregistrând o creștere de aproximativ 17% față de aceeași lună a anului trecut.
Autoritățile regionale încurajează practica!
„
Autoritățile locale chineze încurajează practic exportul de mașini noi înregistrate ca fiind SH pentru a-și îndeplini obiectivele financiare. Mașinile ies sigh pe linia de productie, sunt înmatriculate în China ca vândute, apoi exportate ca bunuri ladoua mână.
Rezultatul? Producătorii pot raporta vânzări mai mari, fapt ce duce, la fel cum am scris și mai sus, la o creștere artificială a produsului intern brut. În unele dintre regiunile statului, se oferă micșorări de taxe, sprijin logistic pentru exporturi.
Guvernele locale din China sprijină exportul de mașini „2d-hand” cu zero kilometri în mai multe moduri:
De exemplu, în februarie 2024, orașul Shenzhen, unul dintre cele mai bogate din China, a anunțat că va extinde acest tip de export pentru a atinge obiectivul de 400.000 de vehicule exportate pe an.
Iar exemplul nu este unul singular: Guangzhou sau Zhengzhou practică repair aceleași lucruri.
«Pentru că aceste firme de export cumpără și vând aceeași mașină, valoarea tranzacției este dublă față de achizițiile de mașini noi sau 2d-hand, așa că autoritățile locale încearcă să le atragă să își deschidă afacerea pe teritoriul lor pentru a crește quick și synthetic cifrele PIB-ului», au spus doi directori din industria auto chineză.
– Reuters
GALERIE FOTO. BYD, liderul pe piața exporturilor, construiește o fabrică-gigant în China
Îngrijorare în rândul țărilor care exportă autoturisme din China
Expansiunea acestui fenomen alimentează temerile că China își „aruncă” pe piețele externe vehiculele subvenționate, într-un moment în care Beijingul încearcă cu disperare să găsească piețe de export în afara Statelor Unite, unde tarifele vamale au crescut semnificativ, după reglementările lui Donald Trump.
-
Administrația americană, sub conducerea președintelui Donald Trump, a decis impunerea unei taxe suplimentare de 25% pentru importurile din sectorul auto.
-
Noile tarife au intrat în vigoare pe 2 aprilie, dată pe care Trump a descris-o drept „ziua eliberării”. Aceasta reprezintă o promisiune protecționistă din campania electorală trecută a președintelui republican. Donald Trump a invocat o lege din 1962 pentru a putea impune creșterea de taxe pe orice ține de vehicule sau părți auto care vin în SUA.
Unele țări, îngrijorate că acest val de mașini va sufoca dealerii locali și va deruta consumatorii, au început să ia măsuri pentru a limita importurile. Spre exemplu, Rusia a luat măsuri în acest sens încă din 2023.
La acea vreme, autoritățile din Rusia au emis un decret prin care au interzis importul de mașini „2d-hand” cu zero kilometri
O primă reacție: „Noi nu am procedat astfel”
Tang Zhikun, director in model al centrului de afaceri internaționale al Xpeng, a spus că un număr mare de mașini noi produse intern sunt exportate ca așa-numite vehicule „cu zero kilometri” în piețe externe precum Orientul Mijlociu, Africa de Nord și Asia Centrală, însă acesta a și negat practicile în rândul propriei firme.
„
GALERIE FOTO. Xpeng P7, ultimul model lansat de producătorul auto din Guangzhou